Det som från början var ett sätt att kunna skicka information från en person till en annan, har kommit att bli en kollektiv värld där alla kan ha en hemsida och sprida information utan att ha en klar avsändare som skall ta emot informationen i fråga. Internet har blivit en viktig beståndsdel hos privatpersoner och för bolag runt om i världen. Man har merparten av sin kommunikation via internet och det är få som inta har någon e-mailadress som kan delas ut till de man vill hålla kontakten med.
Även sociala medier är någonting som blivit allt större och inte bara för personer som vill kunna hålla sig a jour med vad som händer i deras vänners vardag. Allt fler företag väljer att hyra in konsulter som kan ta fram en webbstrategi där man ges möjlighet att interagera med målgruppen på enkla och snabba vis. Skall man ha en möjlighet att komma ut till så många personer som möjligt, är det bra om man har en strategi som inte bara handlar om den egna hemsidan utan som också tar hänsyn till sociala medier och annat som kan vara relevant för att komma ut med sina tjänster och produkter.